Linde EVO -polttomoottoritrukit: Lisäarvoa vakiovarusteena

Linden H20 – H50 EVO polttomoottoritrukit ovat puhtaampia, turvallisempia ja taloudellisempia kuin koskaan aiemmin.

Linde on tuonut uuden edistyksellisen polttomoottoritrukkisarjan kokoluokkaan 2 - 5-tonnia. Uusi EVO trukkisarja käsittää diesel- ja kaasukäyttöiset vastapainotrukit. Uuden mallisarjan trukit alittavat 2013 tiukentuneet päästömääräykset, jotka tiukentuvat varsinkin dieseltrukkien osalta huomattavasti Euroopassa ja USA:ssa. Linde EVO mallit täyttävät vuoden alusta voimaan astuvan Eurooppalaisen direktiivin 2004/26/EY vaiheen 3B määräykset moottoriteholuokassa 37 – 56 kW. Uudet mallit vastaavat myös USA:n -EPA TIER 4 final (40 CFR 89, 40 CFR 1039, 40 CFR 1068) vaatimuksia. Uuden malliston - EVO nimitys viittaa kehityksen kärkeen. EVO malliston käyttäjä tietää että hänellä on käytettävissään trukkitekniikan huipputuote, puhdas, turvallinen, taloudellinen ja tehokas.

Puhtaampia kuin koskaan

Linden H25 – H50 Evo mallit ovat erittäin vähäpäästöisiä – puhtaampia kuin yksikään Linden aiemmin valmistama dieseltrukki. Puhtauden takana on viimeisintä moottoritekniikkaa, common-rail TDI dieselmoottorit ja partikkelisuodatin joka on vakiovaruste.

Tarkoituksena ei ole ollut vain saavuttaa päästömääräysten vaatimukset vaan kehittää ehdottoman puhdas dieseltrukki. Direktiivin vaatimukset alitetaankin keskimäärin 69%:lla. Partikkelisuodatin toimii käytön aikana automaattisesti eli käyttöä ei tarvitse keskeyttää suodattimen puhdistamista varten. Puhdistamista varten trukki ei näin ollen myöskään tarvitse mitään erillistä tilaa ja trukkia voidaan käyttää suljetuissa tiloissa.

Pienempi polttoaineenkulutus, vähemmän melua

Uusien moottorien lisäksi uusi mallisto käsittää paljon muitakin uudistuksia. Kaikki uudet Linde H20 - H50 EVO diesel- ja kaasutrukit varustetaan muuttuvatilavuuksisella työhydrauliikan pumpulla, jonka ansiosta öljyä pumpataan mastolle ja työlaitteelle vain kulloisenkin tarpeen mukainen määrä. Pumppu on vieläpä ylikokoinen, jotta maksimi nostonopeus saavutetaan matalalla moottorin käyntinopeudella. Tämä taas tarkoittaa, että päästöt vähentyvät ja polttoaineenkulutus alenee jopa 28%. Moottoria ei todellakaan tarvitse huudattaa nostotyössä. Uudet trukit ovat myös huomattavan paljon hiljaisempia.

Uutta ohjaamossa

Kuljettajan näkökulmasta tärkeimpiä uudistuksia ovat uuden sukupolven istuimet. Istuimia on valittavissa alkuperäisvarusteena useita erilaisia versiota. Uusia istuimia kehitettäessä tärkein lähtökohta on ollut kuljettajan mukavuuden lisääminen ja suurella valikoimalla halutaan tarjota erityyppisiä versioita vastaamaan erilaisiin kuljettajamieltymyksiin. Perusmallista lähtien istuimet ovat korkealuokkaisia, monipuolisin säädöin ja mekaanisella tai ilmajousituksella varustettuja. Malliston huipulta löytyy jopa ilmastoitu active versio. Lisäksi istuimiin on liitettävissä lisäominaisuuksia kuten kääntöominaisuus. Käsinoja sekä hydrauliikan hallintavivut ovat uudistuneet myös. Käsinoja on muotoiltu entistä ergonomisemmaksi ja säätöjä parannettu. Käsinojaan on nyt integroitu myös kätevä hansikaslokero, jossa on tilaa esimerkiksi kännykälle.

Lisäturvallisuutta vakiovarusteena

Uuden malliston myötä Linde esittelee maailman ensimmäisenä automaattisen kaarreajonopeuden rajoittimen polttomoottoritrukkiin. Vakiovarustukseen sisältyvä kaarreajoassistentti vähentää automaattisesti trukin ajonopeutta käännyttäessä, riippuen käännöksen jyrkkyydestä. Ominaisuus on säädettävissä ajoympäristön vaatimusten mukaiseksi.

Uusissa malleissa vakiovarusteena myös monipuolinen moottorin suojaus- ja valvontajärjestelmä LEPS (Linde Engine Protection System). Järjestelmä sisältää mm. moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen tasovahdin joka varoittaa sekä tarvittaessa hidastaa ja pysäyttää toiminnan liian vähäisellä nestemäärällä. Lisäksi järjestelmä valvoo ja varoittaa hyvin monipuolisesti muistakin moottorin keskeisistä toiminnoista.

Suorituskyky käyttötarpeen mukaisesti

Aiemmista malleista tuttuun tapaan uudessa mallistossa voidaan koneen suorituskyky valita koneen käyttötarpeen mukaisesti. Valittavissa on kolme erilaista käyttötilaa; economy, efficiency ja performance. Economy on nimensä mukainen ekoversio jossa trukin suorituskyky on säädetty taloudellisuuden ehdoilla kuitenkin siten että tuottavuudeltaan kone on tässäkin tilassa luokkansa kärjessä. Performance taasen on käyttötila jossa trukki on säädetty erittäin suorituskykyiseksi kuitenkin siten, että polttoaineenkulutus on edelleen pieni verrattuna kilpailijoihin. Efficiency käyttötila on kahden edellisen kompromissi jossa on haettu sopivaa keskitietä äärimmäisen suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden välimaastosta.

Laaja mallisto

Uudistuneet trukkisarjat kattavat diesel- ja kaasukäyttöiset versiot jotka nostavat 2000, 2500, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 kiloa. Mallista riippuen nimellisnostoteho ilmoitetaan joko 500 mm tai 600 mm painopiste-etäisyydellä. Nostokorkeudet ja muut ominaisuudet on valittavissa yksilöllisen tarpeen mukaisesti.