Artikkelit

Ratkaisumme Sinulle

Vinkkimme korjaamoille

Kuusi vinkkiämme korjaamoille

On aika laittaa korjaamot kuntoon. Olemme koonneet alle kuusi vinkkiä, joiden avulla voit vain onnistua.

1. Työkaluilla ja siirreltävillä laitteilla omat merkityt paikat

Kun jokaisella työkalulla ja siirreltävällä laitteella on oma ”nimikkopaikkansa”, kukaan ei helposti jätä tavaraa palauttamatta oikealle paikalle. Etsimiseen käytetty aika:

  • Esim. 2 minuuttia päivässä per mekaanikko
  • 2 min. * 220 työpäivää = 7,33 tuntia vuodessa

Suurella korjaamolla (20 mekaanikkoa) säästö 20 * 7,33 tuntia * 70 €/tunti = 10 262 € (!) lisää työaikalaskutusta tai 147 tuntia (!) ylimääräistä työaikaa vuodessa.

2. Korjaamon yleinen siisteys ja selkeys

Siisti ja selkeä työympäristö on viihtyisä sekä turvallinen, ja kaikki ylläpitävät mielellään siisteyttä. Jos paljon epämääräistä tavaraa lojuu siellä täällä, jokaisen on helpompi jättää lisää epämääräistä tavaraa lojumaan esimerkiksi lattioille ja pöydille. Letkut ja johdot kerätään mielellään pois lattioilta, kun siellä ei ole muutakaan ylimääräistä tavaraa.

3. Riittävästi päivittäin tarvittavia välineitä

  • Esim. yksi jäteöljynvalutusastia per 2 mekaanikkoa
  • Esim. yksi pakokaasunpoistopiste per 1 tai 2 mekaanikkoa
  • Esim. yksi öljynjakelupiste per 2 mekaanikkoa
  • Esim. yksi ilmastoinnin huoltolaite per 3-4 mekaanikkoa

Onko öljyn ja nesteiden valvonta kunnossa (tuoresäiliöt ei tyhjene kokonaan koskaan)?
Tilataanko jäteöljyn ja jätenesteen tyhjennys aina ajoissa (jäteöljyn ja -nesteen imu aina kunnossa)?

4. Korjaamolaitteiden säännölliset huollot ja tarkastukset suoritettu

Jokainen asiakas, joka näinä aikoina tulee korjaamolle (tai jonka auto tuodaan korjaamolle), on saatava hoidettua sovitussa ajassa ja asianmukaisesti. Nyt ei ole varaa menettää yhtään asiakasta sen takia, että esimerkiksi autonostin on käyttökiellossa tai rengaskone on rikki. Paljon kuluvia osia ja tarvikkeita kannattaa pitää jokunen myös omassa varastossa.

5. Tarjoa lisäpalveluita ja asiakaskäynneille lisäarvoa

Kun jonoa korjaamolle ei ole liikaa, kannattaa asiakkaalle tarjota kaikki mahdolliset lisäpalvelut, joita korjaamolta löytyy. Esimerkiksi renkaiden vaihdon yhteydessä ilmastoinnin huolto ”puoleen hintaan” tai pyöränsuuntauksen tarkastus veloituksetta.

6. Pidä yhteyttä asiakkaisiin

Muistuta vakioasiakkaitanne palveluistanne esimerkiksi sähköposteilla, ja pidä kotisivut ajan tasalla.

Korjaamolaitteet - Yhteydenotto